Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/12711
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorФурман, Анатолій В.-
dc.contributor.authorШандрук, Сергій-
dc.contributor.authorFurman, Anatoliy V.-
dc.contributor.authorShandruk, Serhiy-
dc.date.accessioned2017-02-13T12:12:42Z-
dc.date.available2017-02-13T12:12:42Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationФурман, А. В. Циклічно-вчинкова модель гри як онтофеноменальної данності [Текст] / Анатолій В. Фурман, Сергій Шандрук // Психологія і суспільство. - 2014. - № 4. - С. 24-74.uk_UA
dc.identifier.urihttp://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/12711-
dc.description.abstractУ пропонованій програмній розвідці здійснений критичний огляд філософсько-гуманітарних досліджень на предмет з ’ясування природи, сутності, ґенези, основних функцій і феноменології гри, що виконані за останнє століття (Й. Хейзінга, Л. Вітгенштейн, Г. Гессе, Х.-Г. Гадамер, Р. Кайюа, Л.-Ж. Кальве, О. Фінк, М.М. Бахтін, С.Л. Рубінштейн, Л.С. Виготський, Г.П. Щедровицький, Е. Еріксон, Д.Б. Ельконін, Е. Берн, Н. Кацук, С.В. Попов, М.В. Попович, О.В. Саричев, С.А. Смирнов та ін.). Основна увага зосереджена на методологічному аналізі гри як онтофеноменальної данності, де її смисл - охопити у собі весь світ людської життєактивності. Водночас обґрунтована наявність чотирьох основних функцій гри: як первинної соціалізації дітей і юні, як сфери емоційно насиченого спілкування, як часопростору збереження і відтворення архаїчних навичок і ментальних цінностей, як куль¬турне уможливлення творчого пошуку та інноваційної діяльності. З позицій філософсько-психологічної теорії вчинку В.А. Роменця, системомиследіяльнісної методології Г.П. Щедровицького та авторських концепцій професійного методологування і принципів та закономірностей циклічно-вчинкової динаміки розвитку науки запропонована теоретична модель повноцінної гри як учинення у логіко-змістовій наступності ситуаційного (виникнення ігрового відношення), мотиваційного (формування поля або часопростору гри), діяльного (замикання гри та постання світу ігрової діяльності) і післядіяльного (рефлексія успішності/ неуспішності гри) періодів. Онтофеноменальне оприявнення розвиткового функціонування діяльнішого ігрового практикування розгортається як синхронна відповідність названих періодів ігрового дійства вісьмом фазам процесно-екзистенційного становлення, оновлення, здійснення і згасання гри як циклічно довершеного вчинку. Доведено, що кожна вчинково організована гра, характеризуючись специфічними пофазними новоутвореннями, подібна до монади Г.В. Ляйбніца: у своєму трансформаційному розвитку спричинена як невідворотним минулим, так і бажаним майбутнім, прагне до власного самозреалізування й наділена внутрішнім імпульсом до вдосконалення та абсолютизації свого існування-екзистенціювання. Запропонована авторська типологія ігор, що ґрунтована на циклічно-вчинковому методологічному підході, рефлексивне миследіяльнісне зреалізування якого у процедурних рамках типологічного методу та з дотриманням вимог принципу кватерності дало змогу, з одного боку, чітко визначити дві критеріальні ознаки типологізації (логіко-змістова структура вчинку, за В.А. Роменцем, і спосіб об’єктивації конкретної ігрової практики), з іншого - результативно обґрунтувати чотири найзагальніші типи ігор: гра-місце, гра-виклик, гра-подія, гра-церемонія. Обстоювана типологія є завершеною, адже охоплює все наявне онтофеноменальне поле ігрового ставлення людини до світу і суспільства до людини, задовольняє її намагання самовизначитися і прагнення залишитися. Крім того, детально проаналізовані онтичний пласт і феноменальні ознаки гри, її самобутня - умовна, напівреальна, віртуальна й одночасно екзистенційна, психозмагальна та удієвлена - світопобудова. Окреслені контури гри не тільки як наукової категорії, а й як доконче важливої світоглядної універсалії в багатопроблемному контексті розвитку сучасної культури. In the presented program search the critical survey of philosophic-humanitarian investigations on the subject of clarification of nature, essence, genesis, main functions and phenomenological game, which have been completed for the last centuries (J. Heyzinga, L.Wittgenstein, H. Hesse, H.-G. Gadamer, R. Caillois, L.-G. Calve, O. Fink, M.M. Bakhtin, L.S. Vygotsky, H.P. Shchedrovitsky, E. Erikson, D.B. Elkonin, E. Bern, N. Katsuk, S.V. Popov, M.B. Popovych, O.V. Sarychev, S.A. Smirnov etc.), has been carried out. The main attention is focused on the methodological analysis of game as an ontophenomenal realia, where its meaning is to cover the whole world of human life activity. At the same time the presence of four main functions of game: as an initial socialization of children and youth, as a sphere of emotional impregnated communication, as a time-space of preserving and reproduction of archaic skills and mental values, as a cultural enabling of creative search and innovative activity, has been substantiated. From the positions of philosophic-psychological theory of act of V.A. Romenets, system-thought-activity methodology of G.P. Shched- rovytsky and author’s concepts of professional methodologization and principles and orders of cyclic-action dynamics of science development, the theoretical model of a complete game as an act in logic-semantic succession of situational (emergence of game attitude), motivational (forming the field and time-space of game), action (closure of game and emergence of the world of game activity) and post-action (reflection of success/failure of game) periods, has been offered. Ontophenomenal presentation of developing functioning of the action game practicing takes place as a synchronic eight phases of process-existential becoming, renewing, realization and closure of game as a cyclic completed act. It has been proved that each actionally-organized game, being characterized by specific per-phases tumors, is similar to monada of G.V. Leibniz: in its transformation development caused by inevitable past and desired future, strives for its own self-realization and has an inner impulse for improvement and absolute type of existence. The authors offer their typology of games, which is based on the cyclicaction methodological approach, reflective thought-action realization of which in the procedural frames of typological method and with compliance to the demands of the principle of quaternity, allowed, from one hand, properly defining two criteria characteristics of typologization (logicsemantic structure of act, according to V.A. Romenets, and the way of objectivation of particular game practice), from another hand - efficient substantiation of four most general types of game: game-place, game-challenge, game-event, game-ceremony. The presented typology is completed as it covers all available ontophenomenal field of game attitude of a human to the world and society to the human, satisfies his desire to self-define and stay. Moreover, the ontychnyi layer and phenomenal characteristics of game, its original - conditional, semi-real, virtual and at the same time existential, psycho-competitive and action-world- construction, have been analyzed. The frames of game as not only a scientific category, but at the same time as an extremely important world-view universalia in the multiproblem context of the development of modern culture, have been outlined.uk_UA
dc.publisherТНЕУuk_UA
dc.subjectлюдинаuk_UA
dc.subjectжиттяuk_UA
dc.subjectграuk_UA
dc.subjectкультураuk_UA
dc.subjectособистістьuk_UA
dc.subjectучинокuk_UA
dc.subjectгра життяuk_UA
dc.subjectгра як герменевтичний феноменuk_UA
dc.subjectігрова установкаuk_UA
dc.subjectсвітuk_UA
dc.subjectсмисл гриuk_UA
dc.subjectсвободаuk_UA
dc.subjectспілкуванняuk_UA
dc.subjectекзистенціяuk_UA
dc.subjectорганізаційно-діяльнісна гра (ОДГ)uk_UA
dc.subjectмиследіяльністьuk_UA
dc.subjectмислекомунікаціяuk_UA
dc.subjectігровий часопростірuk_UA
dc.subjectфункції гриuk_UA
dc.subjectрольова граuk_UA
dc.subjectігрогенезuk_UA
dc.subjectігрогенезuk_UA
dc.subjectпрофесійна креативністьuk_UA
dc.subjectциклічно-вчинковий підхідuk_UA
dc.subjectпринцип кватерностіuk_UA
dc.subjectтипологіяuk_UA
dc.subjectгра як учиненняuk_UA
dc.subjectігрова діяльністьuk_UA
dc.subjectігрове відношенняuk_UA
dc.subjectполе гриuk_UA
dc.subjectмотиваційна межа гриuk_UA
dc.subjectсамовідданість у гріuk_UA
dc.subjectігровий екстазисuk_UA
dc.subjectуспішність гриuk_UA
dc.subjectрефлексія наслідків гриuk_UA
dc.subjectігровий досвідuk_UA
dc.subjectучинковийцикл гриuk_UA
dc.subjectвдієвлена граuk_UA
dc.subjectсвіт гриuk_UA
dc.subjectмонадаuk_UA
dc.subjectлюдина можливаuk_UA
dc.subjectігри-змаганняuk_UA
dc.subjectігрове умліванняuk_UA
dc.subjectнасилляuk_UA
dc.subjectмовні ігриuk_UA
dc.subjectонтичний пласт гриuk_UA
dc.subjectмовленнєва граuk_UA
dc.subjectМосковський методологічний гурток (ММГ)uk_UA
dc.subjectтипологічний методuk_UA
dc.subjectпринцип учинковостіuk_UA
dc.subjectгра-місцеuk_UA
dc.subjectгра-викликuk_UA
dc.subjectгра-подіяuk_UA
dc.subjectгра-церемоніяuk_UA
dc.subjectвиграшuk_UA
dc.subjectфеноменологія гриuk_UA
dc.subjectіграшкаuk_UA
dc.subjectігроутворювальний механізмuk_UA
dc.subjectсвітоглядна універсалія (категорія культури)uk_UA
dc.subjectзнакова реальністьuk_UA
dc.subjectкодуванняuk_UA
dc.subjectперекодуванняuk_UA
dc.subjectсмислова оболонка речіuk_UA
dc.subjectобіграний смислuk_UA
dc.subjecthumanuk_UA
dc.subjectlifeuk_UA
dc.subjectcultureuk_UA
dc.subjectpersonalityuk_UA
dc.subjectactuk_UA
dc.subjectgame of lifeuk_UA
dc.subjectgame as a hermeneutics phenomenonuk_UA
dc.subjectgame installationuk_UA
dc.subjectworlduk_UA
dc.subjectsenseuk_UA
dc.subjectsense of gameuk_UA
dc.subjectfreedomuk_UA
dc.subjectcommunicationuk_UA
dc.subjectexistentsuk_UA
dc.subjectorganizationaction gameuk_UA
dc.subjectthought- activityuk_UA
dc.subjectthought-communicationuk_UA
dc.subjectgame time-spaceuk_UA
dc.subjectfunctions of gameuk_UA
dc.subjectrole gameuk_UA
dc.subjectbusiness gameuk_UA
dc.subjectgame-genesisuk_UA
dc.subjectprofessional creativityuk_UA
dc.subjectcyclic-action approachuk_UA
dc.subjectprinciple of quaternityuk_UA
dc.subjecttypologyuk_UA
dc.subjectgame as actuk_UA
dc.subjectgame activityuk_UA
dc.subjectgame attitudeuk_UA
dc.subjectfield of gameuk_UA
dc.subjectmotivation limit of gameuk_UA
dc.subjectselfdedication in gameuk_UA
dc.subjectgame ecstasyuk_UA
dc.subjectsuccessful gameuk_UA
dc.subjectreflection of game resultsuk_UA
dc.subjectgame experienceuk_UA
dc.subjectaction cycle of gameuk_UA
dc.subjectacted gameuk_UA
dc.subjectworld of gameuk_UA
dc.subjectmonadauk_UA
dc.subjecthuman potentialuk_UA
dc.subjectgames-competitionsuk_UA
dc.subjectgame-depriveduk_UA
dc.subjectviolenceuk_UA
dc.subjectverbal gamesuk_UA
dc.subjectontic layer of gameuk_UA
dc.subjectcommunication gameuk_UA
dc.subjectMoscow Methodological Circle (MMC)uk_UA
dc.subjecttypological methoduk_UA
dc.subjectprinciple of actuk_UA
dc.subjectgame-placeuk_UA
dc.subjectgame-challengeuk_UA
dc.subjectgame-eventuk_UA
dc.subjectgame-ceremonyuk_UA
dc.subjectprizeuk_UA
dc.subjectphenomenology of gameuk_UA
dc.subjecttoyuk_UA
dc.subjectgame-creation mechanismuk_UA
dc.subjectworld-view universalia (category of culture)uk_UA
dc.subjectsign realityuk_UA
dc.subjectcodinguk_UA
dc.subjectdecodinguk_UA
dc.subjectsemantic coveringuk_UA
dc.subjectgamed senseuk_UA
dc.titleЦиклічно-вчинкова модель гри як онтофеноменальної данностіuk_UA
dc.title.alternativeCyclic-Action Model of Game as Onto-Phenomenal Realityuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Психологія і суспільство 2014. - № 4 (58)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Фурман А..pdf1.19 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.