Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/36269
Назва: Оцінка структурних дисбалансів доходів бюджетів об’єднаних територіальних громад
Інші назви: Аssessment of structural disabilities in the income of budgets of the united territorial communities
Автори: Спасів, Наталія
Spasiv, Nataliia
Ключові слова: об’єднані територіальні громади
бюджетна децентралізація
фінансова спроможність
бюджет ОТГ
доходи бюджету ОТГ
united territorial communities
fiscal decentralization
financial capacity
budget of UTC
budget revenues of UTC
Дата публікації: 2019
Видавництво: ТНЕУ
Бібліографічний опис: Спасів, Н. Оцінка структурних дисбалансів доходів бюджетів об’єднаних територіальних громад [Текст] / Наталія Спасів // Світ фінансів. - 2019. - Вип. 2. - С. 73-84.
Короткий огляд (реферат): Вступ. Враховуючи реалії реформування системи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, формування фінансів об’єднаних територіальних громад (ОТГ) вимагає оцінки структури доходів їх бюджетів як фінансової основи і запоруки повноти надання усіх публічних послуг і виконання зобов’язань в контексті фінансової децентралізації. Мета – проаналізувати доходи бюджетів об’єднаних територіальних громад, визначити дисбаланси у контексті формування дохідних частин бюджетів ОТГ, дослідити структуру доходів загального і спеціального фондів бюджетів об’єднаних територіальних громад, виокремити чинники структурних диспропорцій у бюджетах ОТГ Тернопільської області. Методи. У процесі дослідження були використані статистичні та методи ризикології, зокрема: описовий статистичний аналіз, комплексний підхід до оцінки бюджетних ризиків, підхід до компаративного аналізу структури доходів бюджетів об’єднаних територіальних громад, методика ідентифікації дисбалансів у структурі доходів бюджетів ОТГ. Результати. Встановлено, що саме дисбаланси призводять до бюджетних ризиків. У цьому аспекті здійснено оцінку ризику стрімкого падіння доходів бюджетів ОТГ та проведено розрахунок можливих втрат внаслідок настання такого виду бюджетного ризику. У доходах загального фонду бюджетів ОТГ виявлено більше системоутворюючих чинників, аніж у доходах спеціального фонду. Це може призвести до зростання бюджетного ризику і негативно відобразитися на формуванні доходів бюджетів ОТГ Тернопільської області. Перспективи. Запропоновано органам місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад вживати адекватних заходів, адже постійна залежність від обсягу міжбюджетних трансфертів створить у подальшому перепони для формування фінансово спроможних, самодостатніх та фінансово незалежних й економічно потужних ОТГ. Introduction. In today's conditions of reforming local self-government and territorial organization of power, the formation of revenues of budgets of united territorial communities, as well as balancing their components, is a guarantee of the existence of financially capable, self-suffi- cient and developed UTC. Financially capable UTC should have sufficient resources to fulfill all their own and delegated powers. An important prerequisite for the effective functioning of UTC finances is the formation of the amount of financial resources necessary for the implementation of the functions of local self-government bodies of UTC, the timeliness and completeness of which mobilization is a determinant factor in the growth of budget revenues of territorial com- munities and the balancing of their structure. In the context of financial decentralization, local budget revenues are embodied in the economic independence of local self-government bodies, and their optimal structure enables them to fulfill their commitments effectively and on time. Purpose. The purpose of the article is an analysis of budget revenues of the united territori- al communities, assessment of their structure, determination of factors of structural imbalances, assessment of budgetary risks in order to ensure the timeliness and completeness of the mobi- lization of revenues to the budgets of the joint territorial communities against the background of permanent crisis phenomena that significantly affect the economic and social development of administrative-territorial units and the state as a whole. Results. The analysis revealed a significant gap between the maximum possible and the minimum revenues to the general fund, which indicates that there is a significant disproportion- ate distribution of the absolute values of revenues to the general fund of the UTC budgets of the Ternopil region. It also points to the impact of structural imbalances in absolute terms on the general fund revenues of the UTC budgets of the Ternopil region Using the regression modeling tool, the functional effect of certain types of income on the general fund revenues of the UTC of the Ternopil region was established. It has been established that general fund revenues of UTC budgets on the level of pair correlation are generally the most dependent on official transfers, domestic taxes on goods and services, local taxes, personal income tax and profit tax. Consequently, these types of revenues are structurally and systematically generating revenues of the general budget of the UTC of the Ternopil region It is determined that the volume of revenues of the special fund of the budgets of the UTC has a fixed functional relationship only with the volume of official transfers. All other components of the revenues of the special budget of UTC budgets do not have stable relations with the revenues of this fund of community budgets, indicating a critical imbalance in its structure and increased risk. The risk of loss for the budget of UTCs is determined on the basis of the mathematical ex- pectation of revenues to their budgets for general and special funds. In this case, the definition of the mathematical expectation of the value of the indicator by the approach of P. Chebyshev was used. Іt was established that the risk of budget revenues of UTC of the Ternopil region is deter- mined by the budgetary risk of revenues of the general fund of community budgets Conclusions. According to the results of the analysis, in the revenues of the general fund of UTC budgets, more system-based factors were revealed than in the special fund's revenues. In addition, the functional dependence of the components of the general and special funds of the UTC of the Ternopil region is different in nature. This allows us to assert that the system-forming factors and factors that form functional connections form the risk of budget revenues of the UTC of the Ternopil region. Consequently, we can state that the role of general fund revenues in the budget structure of UTC of the Ternopil region is in contrast to the revenues of a special fund that does not fulfill its designated purpose in the process of financial decentralization.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/36269
ISSN: 1818-5754
Розташовується у зібраннях:Світ фінансів Випуск 2 2019 рік

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Спасів.pdf5.59 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.