Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/35325
Назва: Інтернет-маркетинг – новий напрям маркетингової політики малих підприємств та фізичних осіб-підприємців
Інші назви: Internet marketing – a new direction of marketing policy for small businesses and individual entrepreneurs
Автори: Вашків, Олександр Павлович
Гавриленко, Юлія Семенівна
Ключові слова: Інтернет-маркетинг
мале підприємство
маркетингова політика
фізична особа-підприємець
Internet-marketing
small business
marketing policy
individual entrepreneur
Internet-marketing tools
інструменти Інтернет-маркетингу
Дата публікації: 2019
Видавництво: Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету
Бібліографічний опис: Вашків О.П., Гавриленко Ю.С. Інтернет-маркетинг – новий напрям маркетингової політики малих підприємств та фізичних осіб-підприємців // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент : зб. наук. праць. – Випуск 37. Одеса, 2019. – С. 27-33.
Серія/номер: Економіка і менеджмент;37
Короткий огляд (реферат): У статті розглядаються перспективи розвитку маркетингової політики малих підприємств та фізичних осіб-підприємців України завдяки розвитку і використанню Інтернет-маркетингу. З’ясовано, що Інтернет-маркетинг не надто поширений в середовищі малого бізнесу порівняно з економічно розвиненими країнами. Водночас стрімкий розвиток інформаційних технологій, модернізація провадження підприємницької діяльності, всеохоплюючий розвиток Інтернет-мережі в Україні та його велика аудиторія стимулюють використання цього відносно нового виду маркетингу. На основі узагальнень різноманітних підходів у тлумаченні терміну Інтернет-маркетингу представлено авторське його трактування згідно з яким Інтернет-маркетинг варто трактувати як один з інструментів маркетингу, що базується на використанні сукупності прийомів та дій в Інтернеті, які спрямовані на те, аби викликати інтерес до товару чи послуги задля його ефективного просування і продажу. При правильному підході до формування маркетингової політики у просуванні власного продукту за допомогою Інтернет-маркетингу малі підприємства та ФОП здатні максимально зменшити рівень загроз та збільшити свій плановий прибуток. Проаналізовано вплив застосування Інтернет-маркетингу на маркетингову політику малих підприємств та фізичних осіб-підприємців в Україні, виявлено недоліки і упущення у можливостях малого бізнесу формувати ефективну маркетингову політику в Інтернеті. Як переконує практика, сучасний Інтернет-маркетинг передбачає цілу низку інструментів, серед яких: контекстна реклама, таргетована реклама у соціальних мережах, SMM, email-маркетинг, SEO-просування. Інструменти Інтернет-маркетингу є універсальними і можуть використовуватись для просування будь-якого виду малого бізнесу. При цьому, вибір інструментів маркетингу залежить від різних чинників. Так, SMM та таргетована реклама у соцмережах найкраще відповідають масмаркетинговим підприємствам, пов’язаним з продажем handmade-товарів, одягу, подарунків, а також обмеженим видам послуг. Якщо справа стосується вузьких профілів, ремонтних робіт, В2В-сфери – необхідно використовувати контекстну рекламу та SEO-просування. З’ясовано, що формування ефективної маркетингової політики в Інтернеті вимагає від малих підприємств та ФОП реалізації низки взаємоузгоджених дій, серед яких: чітке формулювання мети, місії, цілей підприємства (чи підприємця) у доступному для користувача стилі; визначення каналів поширення маркетингової інформації; створення стратегії маркетингу, причому окремо для кожного з каналів поширення, орієнтуючись на аудиторію, можливості каналу та його інструментарій; вибір необхідних інструментів маркетингу, орієнтуючись на ті, які потенційно здатні принести їм найбільше прибутку. Розроблено пропозиції щодо покращення сучасного стану та передбачено можливі зміни у маркетинговій політиці підприємств та фізичних осіб-підприємців за допомогою ширшого впровадження Інтернет-маркетингу. The article examines the prospects for the development of marketing policy for small enterprises and private entrepreneurs of Ukraine due to the development and use of Internet marketing. It is found that Internet marketing is not very widespread among small businesses compared to economically developed countries. At the same time, the rapid development of information technology, the modernization of business activities, the comprehensive development of the Internet network in Ukraine and its large audience stimulate the use of this relatively new form of marketing. By generalizing various approaches in the interpretation of the term of Internet marketing the article presents the interpretation of Internet marketing as one of the tools of marketing that is based on the use of a set of techniques and actions on the Internet, which are aimed at arousing interest in the product or service for its effective promotion and sales. With the right approach to developing a marketing policy to promote its own product through Internet marketing, small businesses and private entrepreneurs are able to decrease the level of risks and increase their planned returns. The influence of Internet marketing on the marketing policy of small enterprises and private entrepreneurs in Ukraine has been analyzed; shortcomings and omissions in the capabilities of small business have been identified to form an effective marketing policy on the Internet. In practice, modern Internet marketing involves a whole range of tools, including: contextual advertising, targeted advertising in social networks, SMM, email marketing, SEO-promotion. Internet marketing tools are universal and can be used to promote any kind of small business. At the same time, the choice of marketing tools depends on various factors. So, SMM and targeted advertising in social networks are best suited to mass-market companies involved in the sale of handmade goods, clothing, gifts, and limited types of services. It is necessary to use contextual advertising and SEO-promotion when it comes to a narrower field of specialization, repairs or B2B matters. The formation of effective marketing policy on the Internet requires small enterprises and private entrepreneurs to realize a series of mutually agreed actions, namely: the clear formulation of the purpose, mission, goals of the enterprise (or entrepreneur) in an accessible style; definition of distribution channels for marketing information; creation of a marketing strategy that comprises separate channels of distribution , focusing on the audience and the possibilities of the channel and its tools; select the right marketing tools, focusing on those that are potentially able to bring them the most profits. Proposals for improvement of the current state are developed and possible changes in the marketing policy of enterprises and individuals-entrepreneurs with the help of wider introduction of Internet marketing are envisaged.
Опис: The purpose of the article is to study the influence of Internet marketing on the planning and construction of marketing policies for small enterprises and individuals-entrepreneurs in Ukraine. Based on the results, we strive to identify the potential development paths and unrealized potential of small businesses. Today the development of marketing policies, domestic small businesses and entrepreneurs are not well studied and researched. For the most part, their marketing policy is manifested in a verbal, unconfirmed form. However, due to the emergence of Internet marketing, the situation can change significantly, which determines the relevance of the study. The article examines the prospects of developing a marketing policy for small businesses and individuals-entrepreneurs of Ukraine through the development and use of Internet-marketing. It has been found that Internet-marketing is not very common among small businesses compared to economically developed countries. However, its rapid development is noticeable. The influence of the application of Internet-marketing on the marketing policy of small enterprises and individuals-entrepreneurs in Ukraine has been analyzed, shortcomings and omissions in the capabilities of small business have been identified to form an effective marketing policy on the Internet by using a number of Internet-marketing tools and their combinations: contextual advertising, targeted advertising in social networking and SMM, email-marketing, SEO-promotion. Methodology. The survey is based on an analytical assessment of the use of Internet marketing tools in the practice of marketing policy for small enterprises and individuals-entrepreneurs. Results of the survey showed that the formation of an effective marketing policy on the Internet requires small enterprises and private entrepreneurs to realize the series of mutually agreed actions: to clearly formulate the purpose, mission, goals of the enterprise in an accessible style; define distribution channels; create a marketing strategy for each distribution channel, focusing on the audience, channel capabilities and its tools; choose the necessary marketing tools. Practical implications. As practice shows, modern Internet-marketing involves a whole range of tools, including: contextual advertising, targeted advertising in social networks, SMM, email marketing, SEO-promotion. Internet marketing tools are universal and can be used to promote any kind of small business. At the same time, the choice of marketing tools depends on various factors. Therefore, SMM and targeted advertising in social networks are best suited to mass-market companies involved in the sale of handmade goods, clothing, gifts, and limited types of services. If the case concerns narrow profiles, repairs, B2B-sphere - it is necessary to use contextual advertising and SEO-promotion. Value. In the modern world, when properly positioned on the Internet, small businesses and individuals-entrepreneurs can compete with large global enterprises, especially in the case of local markets. Thus, the full involvement of various Internet marketing tools and the expansion of the means of marketing policy implementation on this basis is one of the most effective means of developing small business in Ukraine. This will not only allow to cover a significant share of consumers in domestic and world markets but also significantly improve the efficiency of the activity.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/35325
ISSN: 2413-2675
Розташовується у зібраннях:Статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Вашків, Гавриленко Інтернет-маркетинг.pdf423.96 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.