Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/29417
Назва: Українська ментальність та її культурно-психологічні координати
Автори: Фурман, Анатолій
Ключові слова: культура
ментальність
менталітет
українська ментальність
нація
народ
суспільна свідомість
духовність
суспільство
держава
цивілізація
розвиток
життєдіяльність
соціо-культурний досвід (простір)
соціальний характер
колективне несвідоме
соцієтальна психіка
наукова програма
національна освіта
модульно-розвивальна система
освітня модель
інноваційна діяльність
“Школа ментальності”
соціально-культурна парадигма
соціально-психологічний експеримент
Дата публікації: 2001
Видавництво: ТАНГ
Бібліографічний опис: Фурман, А. Українська ментальність та її культурно-психологічні координати [Текст] / Анатолій Фурман // Психологія і суспільство. - 2001. - № 1. - С. 9-73.
Короткий огляд (реферат): Держава, церква та освіта - основні соціальні мега-чинники консолідації суспільства, конструктивно-перетворювальна дія яких першочергово залежить від повноти повсякденного урахування здобутого досвіду минулих поколінь, котрий так чи інакше кристалізований у національних формах ментальності. Доводиться, що ментальність є продуктом історично-вітального поступу народу, відображає життєствердний , безпосередньо-процесуальний, пласт національної культури. Тому вона, хоч феноменально й пов’язана з духовністю, культурою і буттям (предметною реальністю), все ж цілком не належить жодній із цих сфер вселенського Універсуму, а є феноменом духовно-оречевленим, культурно-психологічним. Це - й колективне несвідоме, й соціальний характер, й індивідуальність етносу. В пропонованому дослідженні українська ментальність висвітлюється в культурно-психологічному змістовому обрамленні, а це означає, що саме вона глибинно спричинює вироблення, трансляцію і відтворення біо-психічних програм поведінки, прийнятих проектів діяльності, ситуативних моделей спілкування, канонічних взірців учиняння, а відтак стимулює або гальмує своєчасну з’яву нових смислів, значень, соціальних кодів та вітальних цінностей, за допомогою яких передається від покоління до покоління зростаюча лавина соціального досвіду. Обґрунтовується винятково насичений духовний контекст українства, котрому, попри широкі обрії доброчинності і чуттєвості, бракує холодної розсудливості та державницького альтруїзму. Констатується несумісність комуно-насильницьких ідеалів і принципів із стрижневими рисами українського менталітету й, зокрема, неадекватність усталеної освітньої моделі середньої і вищої школи етнонаціо-нальним рисам та особливостям со-цієнтальної психіки народу. Описується наукова програма “Школа ментальності”, реалізація якої передбачає експериментальне впровадження інноваційної системи модульно-розвивального навчання і дає змогу здійснювати соціокультурну переорієнтацію життєдіяльності навчально-виховних закладів на засадах принципів ментальності, духовності, роз-витковості і модульності. Розглядаються проблеми і перспективи проведення в Україні фундаментальних експериментів у сфері освіти та соціально-психологічні умови зосередження позитивного потенціалу українського менталітету на актуальних завданнях побудови відкритого громадянського суспільства.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/29417
Розташовується у зібраннях:Психологія і суспільство 2001, № 1 (3)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Фурман.pdf899.83 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.