Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/818
Назва: Статеве виховання учнівської молоді у Німеччині
Інші назви: Sex upbringing of schoolchildren in German
Автори: Паничок, Тетяна Ярославівна
Panychok, Tetyana Yaroslavivna
Ключові слова: статеве виховання
sex education
статева педагогіка
sex pedagogy
учнівська молодь
schoolchildren
сексуальність
sexuality
Дата публікації: 2010
Бібліографічний опис: Паничок, Т.Я. Статеве виховання учнівської молоді у Німеччині : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.07 - теорія і методика виховання / Тетяна Ярославівна Паничок ; ТНПУ ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2010. – 187 с.
Короткий огляд (реферат): АНОТАЦІЇ Паничок Т. Я. Статеве виховання учнівської молоді у Німеччині. - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидати педагогічних наук зі спеціальності 13.00.07 - теорія і методика виховання. - Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. -Тернопіль, 2010. У дисертації здійснено комплексне дослідження статевого виховання учнівської молоді в Німеччині. Встановлені характерні риси виховного процесу у статевій сфері: системність організації; спрямованість на задоволення потреб учнів та розвиток у них статевої ідентичності; зумовленість змісту та способів реалізації виховного процесу у статевій сфері спрямуванням державних програм; різноманітність підходів до здійснення статевого виховання у навчальних закладах різних земель Німеччини; включення до програм навчальних курсів тем, які сприяють формуванню нормальних статевих взаємин. Проведено ретроспективний аналіз і виділено основні періоди статевого виховання: період зародження, період реформування, період занепаду, період відродження й інтенсивного розвитку, період модернізації, та з'ясовано їх провідні тенденції. Конкретизовано зміст, форми й методи та особливості організації статевого виховання школярів Німеччини. Виділено позитивні ідеї німецького досвіду та визначено перспективи їх використання у навчальних закладах України. У науковий обіг уведено нові джерела і документи, опрацьовано велику кількість іншомовних джерел. Ключові слова: статеве виховання, статева педагогіка, учнівська молодь, сексуальність. Panychok Т. Y. Sex upbringing of schoolchildren in German. - Manuscript. Thesis for a Candidate Degree in Pedagogical Sciences, speciality 13.00.07 - Theory and Methodology of Education. - Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University. - Ternopil, 2010. The retrospective analysis helped to distinguish the main stages of sexual education development in Germany such as: sexual education development from the 18th century till the beginning of the 20th century, sexual education development during Weimar Republic period ( 1919-1933), sexual education development during Nazism period( 1933-1945), sexual education extension in the German Democratic Republic and The Federal Republic of Germany( 1949-1989) and sexual education elaboration at present time. The main task of young people sexual education in modem Germany is improvement of theoretical knowledge of human body anatomy and physiology and its reproductive system, upbringing of responsibility in sexual relationship, development of successful relations, providing favourable conditions for forming and development of young people's values. At present time the pedagogical task of a school is the development of young people personal responsibility for their own choice in sexual relationship. The results of the research testify that applying of multisubject sexual education principle based on humanitarian subjects extends the opportunities of positive students' outlook. Extension of subject delimitations is the basis of achieving good results in sexual education that cannot always be provided at separate lessons. The interactive methods have priority in sexual education and they anticipate using students' own experience in solving different problematic situations. These methods include the role playing method, projection method, brain storming, interview, educational situation creation method. Active support of schools by different state and private establishments in organizing afterschool activities helps to provide excellent and effective sexual education. Some state organizations such as Pro Familia, The Institute of Sexual Pedagogics (Dortmund), the Dresden Hygiene Museum, the Sexual Education Association, the Federal Health Care Centre take an active part in sexual education. Their activity is aimed at effectiveness raising of sexual education and forming young people sexual culture. The main school partners in young people sexual education are parents. The German researches note essential change of parents' viewpoint on sexuality of their children and emphasize the role of a family in sexual education, give recommendations for organizing the parental seminars and parties and creation of consulting centres for parents concerning problems in children sexual education. The comparative analysis of sexual education at German and Ukrainian schools states that this issue has not achieved complete implementation in Ukrainian school education. However, sexual education effectiveness will rise (based on our research in Germany) under such conditions: reformation of teacher training system, humanization and democratization of adult-children relations, implementation of personality-oriented education where children are considered as a subject but not an object of the educational process, and integrated and coordinated cooperation of teachers, parents and children. Keywords: sex education, sex pedagogy, sexuality, schoolchildren
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/818
Розташовується у зібраннях:Дисертації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Паничок ТЯ каф. німецької м. Дисертація.pdf1.57 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.