Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/1561
Назва: Тенденція до «ліризації» драми у творчості О. Олеся та В. Б. Єйтса
Інші назви: Tendency to «the lyrization» of drama in the A. Oles's and W. B. Yeats's creative works
Автори: Блашків, Ольга Володимирівна
Blashkiv, Olga Volodymyrivna
Ключові слова: ліризм
lyricism
ліричний первінь
lyrical element
драма
play
типологія
typology
тенденція
tendency
символізм
symbolism
мотив
motive
міф
myth
символ
symbol
образ
image
Дата публікації: 2009
Бібліографічний опис: Блашків, О. В. Тенденція до "ліризації" драми у творчості О. Олеся та В. Б. Єйтса [Текст] : дис. ... канд. філол. наук : 10.01.05 - порівняльне літературознавство / О. В. Блашків ; Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка ; наук. кер. Н. З. Кучма . – Тернопіль, 2009. – 211 с.
Короткий огляд (реферат): АНОТАЦІЯ Блашків О. В. Тенденція до «ліризації» драми у творчості О. Олеся та В. Б. Єйтса. - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.05 - порівняльне літературознавство. -Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. - Тернопіль, 2009. У дисертації досліджено лірично-драматичний синкретизм поетики та прояви ліричної стихії у драмах О. Олеся та В. Б. Єйтса. Дисертація є цілісним дослідженням драматургії поетів в органічному зв'язку з основними літературно-художніми тенденціями fin de siecle, психологією творчості обох письменників, їх лірикою. Зосереджено увагу на генологічному аналізі міжродового утворення - ліричній драмі, та її особливих різновидах у різних літературах - поетичній драмі, драматичній поемі (етюді). На теоретичному рівні уточнено функціонування понять «ліризм», «ліричне». Типологічне зіставлення здійснене на тематичному, образотворчому, жанровому та міфопоетичному рівнях. Ключові слова: ліризм, ліричний первінь, драма, типологія, тенденція, символізм, мотив, міф, символ, образ. SUMMARY Blashkiv О. V. Tendency to «the lyrization» of drama in the A. Oles's and W. B. Yeats's creative works. - Manuscript. Thesis for the Scholarly Degree of Candidate of Philology in Specialty 10.01.05 - Comparative Literature. - Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk, Ternopil, 2009. The thesis deals with the research of transformation of the lyrical elements to dramatic writing; typology and differentiation in structure, peculiarities and devices of creation of the symbolist lyric drama of A. Oles's and W. B. Yeats's (of early plays) at the levels of genre, style and poetics. The functioning of notions «lyricism» is specified within the bounds of critical theory and it's differentiated from the category «lyrical». The distinction lyricism / lyrical predetermines the method of approach of plays analysis. The lyrical dramas of A. Oles's and W. B. Yeats's are investigated as a many-layered whole structure with their own system of norms, and the notion «lyrical» is identified in work with the manifestation of lyrical elements in play. In the center of researcher's attention there are the most important factors that induced writers to create lyric drama: the genesis and the inspiriting sources, which influenced on forming A. Oles's and W. B. Yeats's creative lyrical consciousness; prevailing art tendencies; symbolist orientation; extensive traditions of Romanticism; literary processes of genre diffusion. In thesis the similar aspects and peculiarities of both authors' world-views are highlighted. On the early stages of creative ways the aesthetic searches of playwrights were directed by idealist spirit and symbolist viewpoint. In space of plays this aesthetic directive of seeking out Beauty reflected in form of leitmotiv – «majestic growth of soul» of characters which in different dramas conveyed as a search of wisdom, trying to attain a truth etc. The special attention is given to examination of specificity of lyric drama, poetic drama, genre of dramatic poem in consideration of their synthetic origins and synchronic, diachronic approaches. The original style peculiarities of A. Oles’s and W. B. Yeats’s plays are defined. The thesis is focused on the typological correspondences within Ukrainian and Irish symbolists’ plays: it’s analyzed the common for both writers themes, types of conflict, clue motives, characters, images, figures, tropes, mythologems, symbols etc. The considerable amplitude of lyricism of the dramatic art of Ukrainian and Irish playwrights is its dominant axis, which makes it possible to integrate and disintegrate dramas, according to the capacity and mode of lyrical elements expression. On the basis of the comparative analysis it’s ascertained that prose dramas of both writers in which the social themes in symbolist arrangement have prevailed, give up their plays to verse dramas in which the lyric-subjective representation of reality has dominated. In the thesis it is drawn the general conclusion that A. Oles and W. B. Yeats reproduced the impulsiveness of human feeling by poetic devices: music potentiality of words, combining visual and acoustic figures, rhythm of binary oppositions, and by associative means: suggestion, reticence, skills of poetical forms and devices of metaphorical language constructions, repetitions of images, leitmotivs, totality of which creative music and painting intonation’s picture, model whole sensitive figurative world. Key words: lyricism, lyrical element, play, typology, tendency, symbolism, motive, myth, symbol, image.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/1561
Розташовується у зібраннях:Дисертації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
disertation_Blashkiv.PDF1.34 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.